Wypadki zdarzają się każdemu. Staramy się być ostrożni, niestety nie zawsze jest to nasza wina, ale szkody materialne ponoszą obie strony. Czy ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pozwoli nam w takim przypadku na zrekompensowanie tych strat w zadowalającej nas formie? Często słyszymy opowieści o walce klientów z ubezpieczycielami. Wiadomą rzeczą jest, że każda ze stron chce załatwić sprawę jak najkorzystniej dla siebie, czyli my walczymy o części zamienne najwyższej jakości, najlepiej zakupione prosto od producenta, natomiast nasz asekurant OC najchętniej załatwiłby wszystko „po kosztach” zamawiając najtańsze produkty pochodzące z Chin. Czy w tej sytuacji istnieje rozwiązanie korzystne dla obu stron?

Jak odbywa się dochodzenie w sprawie odszkodowania?

W sytuacji kiedy dojdzie do uszkodzenia naszego auta możemy pokusić się o samodzielne odnalezienie warsztatu, który współpracuje z ubezpieczalniami i podejmie się naprawy pojazdu. Mechanik ocenia poziom zniszczenia, wycenia naprawę szkód i czeka na likwidatora – jeżeli ten wszystko zaakceptuje, serwisant może przechodzić do działania. W przypadku, gdy pracownik ubezpieczalni zajmujący się naszą sprawą ma już pewien bagaż doświadczenia i zna się na tym co robi możemy uważać nasz problem za rozwiązany. Oczywiście mogą pojawić się wątpliwości w związku z zakupem części zamiennych, jeżeli w naszym samochodzie zamontowane były elementy nieoryginalne. Podajmy tutaj za przykład felgi – w aucie założone były tanie zamienniki, nie możemy więc oczekiwać, że likwidator szkód przymknie na to oko i wyrazi zgodę na zamontowanie części pochodzących od producenta. W takim wypadku najczęściej sugerowana jest dopłata od właściciela auta bądź zamontowanie felg leżących w tym samym pułapie cenowym, co elementy zniszczone. Może się również zdarzyć, że części nie są już produkowane – wtedy pozostaje niestety szukanie nieoryginalnych zamienników.

Jak więc rozpoznać czy części są oryginalne?

Wszystkie elementy pochodzące prosto od producenta oznaczane są OE (original equipment). Ponadto łatwo dociec, które części są oryginalne, ponieważ duże koncerny umieszczają swoje logo nawet na najmniejszych elementach. Części te są oczywiście najdroższe, a OC pokrywa ich koszta jedynie w przypadku, gdy pojazd wciąż jest na gwarancji producenta i w czasie tej gwarancji serwisowany był elementami pochodzącymi od fabrykanta. Gdy mamy do czynienia z uszkodzeniem auta zabytkowego, które było serwisowane oryginalnymi częściami, montujemy elementy pochodzące od producenta z racji wartości całego samochodu.

Koncerny motoryzacyjne mają oczywiście swoich producentów, którzy prócz części trafiających do produkcji aut prowadzą równoległe wytwórstwo części zamiennych z ich własnymi oznaczeniami. Elementy te praktycznie niczym nie różnią się od oryginalnych.

Warto również wspomnieć o jakości P. Zwykle nie montuje się takich części w autach naprawianych na koszt ubezpieczyciela, ale oczywiście istnieją pewne odstępstwa, między innymi w sytuacji gdy mamy do czynienia ze znacznym stopniem zużycia bądź elementem o prostej konstrukcji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here