Uszkodzona przesyłka

Zdecydowana większość przesyłek obsługiwanych przez działające w Polsce firmy kurierskie, jak również wysyłanych przez paczkomaty dociera do odbiorców w odpowiednim terminie i w idealnym stanie. Jednak zawsze może zdarzyć się, że na skutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności paczka ulegnie uszkodzeniu. Jak należy postąpić w przypadku zaistnienia takiego podejrzenia? W jaki sposób złożyć reklamację do przewoźnika? Co zrobić w przypadku, gdy zawartość przesyłki okaże się uszkodzona już po jej odbiorze?

Podejrzenie uszkodzenia? Warto otworzyć paczkę w obecności kuriera

Firma kurierska odpowiada za stan przesyłki od momentu jej odbioru od nadawcy do chwili dostarczenia paczki odbiorcy. Jeśli na tym etapie dojdzie do uszkodzenia, możliwa jest reklamacja przesyłki, która w przypadku powodzenia zakończy się zwrotem środków. Odbiorca przesyłki powinien zachować czujność. Kiepski stan opakowania nie musi świadczyć, że jego zawartość została uszkodzona, ale istnieje takie prawdopodobieństwo.

Z tego względu przed odbiorem przesyłki od kuriera warto dokładnie jej się przyjrzeć. Niepokój odbiorcy powinny wzbudzić między innymi ślady otwierania paczki, naderwana folia ochronna czy poważnie zgnieciony karton. Jeśli istnieje przypuszczenie, że paczka mogła zostać uszkodzona, warto otworzyć ją w obecności kuriera. Zazwyczaj nie stanowi to problemu. Podczas oględzin można sprawdzić, czy wszystko jest w porządku. Jeśli przesyłka uległa uszkodzeniu, należy wraz z kurierem spisać protokół uszkodzenia. Gdyby kurier nie zgodził się na otwarcie w jego obecności, nie należy ryzykować – najlepiej odmówić odbioru przesyłki.

Obowiązek reklamacji spoczywa na odbiorcy

Według polskiego prawa reklamację uszkodzonej przesyłki może złożyć zarówno nadawca, jak i odbiorca. Jednak nadawca jest do tego uprawniony wyłącznie, jeśli odbiorca nie przyjmie paczki, odeśle ją lub zrzeknie się swojego prawa do reklamacji na rzecz nadawcy. W przypadku zakupów dokonywanych przez internet warto skontaktować się z danym sklepem internetowym, aby ustalić kierunek dalszego postępowania. Wiele w tej kwestii może zależeć od regulaminu i standardów pracy e-sklepu.

Paczka, która okazała się uszkodzona po otwarciu

Czasami zdarza się, że opakowanie nie budzi zastrzeżeń, ale po przyjęciu przesyłki okazuje się, że jej zawartość jest uszkodzona. W takim przypadku upływający czas działa na niekorzyść odbiorcy. Reklamacje można bowiem złożyć w ciągu 7 dni od czasu odbioru przesyłki.

Proces reklamacji jest zależny od polityki danej firmy kurierskiej, ale w większości przypadków przebiega bardzo podobnie. Reklamację najczęściej można złożyć osobiście w formie papierowej lub online przy pomocy, dostępnego na stronie przewoźnika formularza. Obecnie wielu klientów korzysta z usług brokerów kurierskich, takich jak Sendit – Sendit.pl. W takim przypadku zazwyczaj w imieniu nadawcy przesyłki reklamację u przewoźnika składa broker Nadawca zostanie poproszony przez brokera kurierskiego o przygotowanie dokumentacji zdjęciowej, opisanie charakteru uszkodzeń oraz zachowanie opakowania, w którym przesyłka dotarła do odbiorcy – zwiększy to szansę powodzenia reklamacji.

Więcej interesujących informacji na temat nadawania i odbierania przesyłek można znaleźć na blogu pod adresem: https://www.sendit.pl/blog.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here