Każdy samochód, niezależnie od jego stanu technicznego i tego, czy w chwili obecnej jest jeszcze użytkowany, musi posiadać ważną polisę OC. Brak ciągłości w posiadaniu tej polisy może skutkować nawet karą w wysokości 4200 zł, jeśli zaniedbamy dopełnienie tego obowiązku przez okres dłuższy niż 14 dni.
Jak więc możemy pozbyć się tego obciążenia, kiedy przykładowo auto uległo wypadkowi i nie nadaje się już do użytkowania? Jedynym wyjściem jest jego wyrejestrowanie.
Jak wyrejestrować samochód?
Przed podjęciem decyzji o wyrejestrowaniu należy rozważyć konsekwencje. Przede wszystkim, wiąże się ona z trwałym pozbyciem się pojazdu. Po odbyciu urzędowej procedury nie będziemy już mieli możliwości zatrzymania samochodu w posiadaniu, Ponadto, raz wyrejestrowanego pojazdu nie da się już ponownie zarejestrować, z wyjątkiem pojazdów odzyskanych po kradzieży lub wpisanych do rejestru zabytków.
Gdy już podejmiemy decyzję o wyrejestrowaniu samochodu, koniecznym będzie jego zezłomowanie. Jeśli pojazd będzie kompletny, możemy otrzymać wypłatę w wysokości kilkuset złotych, oraz oświadczenie niezbędne do rozpoczęcia procedury wyrejestrowania. Z tym dokumentem musimy się udać do Wydziału Komunikacji we właściwym ze względu na miejsce zameldowania urzędzie. Oprócz tego do urzędu należy zabrać ze sobą tablice rejestracyjne oraz dowód rejestracyjny, a także kartę pojazdu, jeśli ją posiadaliśmy.
Termin, którego musimy dotrzymać w kwestii zgłoszenia wniosku w Wydziale Komunikacji to 30 dni, a wniosek rozpatrywany jest natychmiastowo. W przypadku błędów, niejasności bądź braku kompletu potrzebnych dokumentów we wniosku ustawa przewiduje termin 14 dni na odwołanie.
Podejmując decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu należy liczyć się również z różnego rodzaju kosztami urzędowymi. Podstawowa opłata skarbowa naliczana za sprawy tego typu wynosi 10 złotych, a w przypadku gdyby właściciel pojazdu nie mógł zgłosić się do urzędu osobiście, potrzebne będzie również pełnomocnictwo. Wiąże się ono z opłatą 17 złotych.