Przed firmami specjalizującymi się w przewozie ładunków ponadgabarytowych stoi nie lada wyzwanie przy wykonywaniu kolejnych zleceń. Problemem nie jest tylko wymiar ładunku czy jego waga ale również odpowiednie załadowanie, czynnik ludzki czy zezwolenia na przewóz.
Czy na transporcie ponadgabarytowym można zarobić?
Polska jest jednym z europejskich liderów w zakresie transportu drogowego, zarejestrowanych jest tu prawie 140 tysięcy przedsiębiorstw transportowych (dane z 2010r*) z czego transport ponadgabarytowy stanowi mniej niż 1%. Wynika to ze specyfikacji tej branży oraz dużych nakładów wejścia na rynek. Naczepy do przewozu ładunków ponadnormatywnych nie należą do tanich, kierowcy muszą być opłacani lepiej niż ich koledzy jeżdżący na naczepach plandekowych a opłacenie zezwoleń czy ewentualnej eskorty policji również wiąże się z wysokimi kosztami. Istnieje jednak druga strona medalu, a mianowicie wypływy. W ogólnym rozrachunku możemy przyjąć, że przewoźnik zainkasuje od ok. 7000 Euro za przewóz międzykrajowy ładunku ponadgabarytowego. Jak widać jest to opłacany biznes.
Problematyczny przewóz ponadnormatywny
Oprócz wysokich nakładów finansowych wejścia na rynek przewoźnicy ponadgabarytowi muszą zmagać się z problemem gabarytów ładunku. Istnieje szereg wymagań dotyczących wymiarów ładunku, jego wagi czy specyfikacji (np. ADR). Przy przekroczeniu wymiarów dozwolonych czy masy lub naciku na oś wymagane jest posiadane zezwolenia na przejazd. W transporcie drogowym ponadgabarytowym zezwolenie na jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie, wydaje Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub upoważniona przez niego jednostka organizacyjna.
Mistrzowie precyzji?
Gdy spełnimy warunki prawne i techniczne na wykonanie przewozu ponadnormatywnego pozostaje jeszcze kwestia kto przewiezie ten ładunek. Tak jak pisałem na początku, czynnik ludzki odgrywa istotną rolę. Jakie wymagania zatem stawiane są kierowcom prowadzącym te drogowe kolosy? W zasadzie to żadne ponad wymaganie posiadania prawa jazdy kategorii C+E. Nie wymagany jest żaden dodatkowy dokument związany z przewozem ponadgabarytowym. Jest to o tyle dziwne, że w przypadku przewozów ADR sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Kierowca, który prowadzi ładunek przekraczający zarys skrajni pojazdu powinien mieć przede wszystkim duże doświadczenie, powinien być cierpliwy i uparty w dążeniu do celu. Jak widać wysokie wymagania stawiane są nie tylko przedsiębiorcom branży ponadgabarytowej ale również kierowcom, który muszą dowieźć ładunek do celu.
*klasyfikacja NACE